JSME OSTRAVA / Koalice – Strana zelených a Piráti

Petra Sasínová: Ubytovny a jejich obyvatelé. Klíč k srdcím ostravských voličů?, ceskatelevize.cz

Zdroj

Vydáno: 10. 9. 2014

Česká televize: Ubytovny a jejich obyvatelé. Klíč k srdcím ostravských voličů?

Sociální napětí, rostoucí nevraživost k lidem, které sociální politika státu natlačila jen v Ostravě do desítek ubytoven. Nezaměstnanost a nejistota obyvatel, že o práci přijdou třeba proto, že OKD zavře doly. A téma hlavně pro ostravské patrioty - vylidňující se centrum s komplexem chátrající Ostravice-Textilie jako symbolem úpadku. To jsou spolu se špatným vzduchem velká témata Ostravy, kterých se chytají i politické strany a hnutí usilující o křesla v zastupitelstvu statutárního města.

Dosluhující koalice ČSSD s ODS, které dělají opozici hnutí Ostravak, komunisté a TOP 09, se už podle politoložky Jiřiny Pavlínkové těžko zopakuje. "Žádná strana podle mého názoru nedosáhne až tak přesvědčivého zisku, uplatní se více stran a koalice bude méně stabilní," míní Pavlíková, která je přesvědčená, že i na ostravské scéně uspěje hnutí ANO Andreje Babiše. "I když nemá v regionu vyprofilované tváře, lidé slyší na Babišova slova, že zatočí s korupcí, aniž by si uvědomovali, že je sám ve velkém konfliktu zájmů," míní politoložka. A právě možné spojení s korupcí a také vnitřní nejednotnost může podle ní snížit volební zisk tradičně nejsilnější strany regionu - ČSSD.

Podle průzkumu, který pro Českou televizi vypracovala agentura Median, by sociální demokraté získali v Ostravě 32,5 procenta, ANO 25,5 procenta, KSČM 20,5 procenta, ODS a Nezávislí 12,5, Ostravak a TOP 09 po 12 procentech a KDU-ČSL 10. Lídři těchto stran jsou pozvaní do dnešní předvolební debaty Václava Moravce.

Celkem kandiduje v Ostravě 14 politických stran a hnutí. První, kdo postavil ve městě billboardy, byla ODS. A sází na citlivé sociálně-romské téma. Martin Štěpánek, současný náměstek primátora, se objevil na billboardu s nápisem Odmítám byznys s chudobou. Organizuje také petici proti ubytovnám, a to na ulici i sociálních sítích. "Ne nadarmo jsem si tuto větu dal na své billboardy. Je pro mne nepřijatelné tempo, jakým rostou doplatky na bydlení na území města Ostravy a jak si z toho mnozí lidé udělali výnosný byznys," říká Štěpánek a dodává, že loni Ostrava vyplatila na doplatcích na bydlení přes 300 milionů korun, letos to má být skoro 400 milionů. Připouští, že za čtyři roky ve funkci náměstka pro sociální věci zjistil, že bez změny zákona nemůže samospráva dělat nic. Petiční výbor kolem Štěpánka říká: "Jsme Ostraváci jako vy. Rozhodli jsme se to vzít do svých rukou." Jak? Slibuje aktivitu při novelizaci příslušných zákonů a mimo jiné také více strážců kolem ubytoven. Ty popisuje jako nebezpečná místa, kde mají obyvatelé okolních domů strach pustit děti ven. Jeho stranická kolegyně Ivana Klímová, která kandiduje v obvodu Jih, na svém billboardu hlásá: Ne diskriminaci poctivých lidí.

K tématu ubytovny se před volbami hlásí i sociální demokraté. V Ostravě se objevily plakáty s premiérem Bohuslavem Sobotkou: Schváleno! Stop byznysu s ubytovnami. Dáváme vládě sociální směr.

Extrémním příkladem toho, jak se může nějaká strana k tomuto problému postavit, je billboardová kampaň nového uskupení s názvem Toryové, jehož lídrem v Ostravě je další náměstek současného primátora Petra Kajnara a bývalý člen ODS Dalibor Madej. V Ostravě teď visí tři druhy billboardů: Ostrava nemusí být černá, Konečně řešení - Toryové, Nulová tolerance. "To je maximálně nekorektní snaha zahrát na nejnižší pudy některých lidí. Jsem ale přesvědčena, že tato strana ostravské voliče hrubě podceňuje a že jí to přinese jen minimální zisk," míní politoložka Pavlíková.

Nezaměstnanost v Ostravě, která aktuálně dosahuje téměř 11,5 procenta, je dlouhodobé téma obyvatel města i těch, kteří ho chtějí řídit. Vedení města buduje průmyslové zóny, podporuje velkorysými pobídkami investory, tlačí na vládu, aby nedopustila zavření Dolu Paskov, což by znamenalo dalších až 2,5 tisíce lidí bez práce. Vláda se nakonec rozhodla dát ze státní pokladny 600 milionů, za které OKD slíbilo prodloužit fungování nerentabilní šachty do roku 2017. Vzhledem ke klesajícím cenám uhlí a pokračujícímu propadu OKD je stále jasnější, že těžit se v regionu nebude tak dlouho, jak firma plánovala ve svých dlouhodobých záměrech, a že pracovních míst v průmyslu bude stále ubývat. "Aby Ostrava v budoucnosti obstála, je potřeba restrukturalizovat ekonomiku a vykonat kroky, které z ní učiní atraktivní místo pro život – centrum vzdělanosti a kultury," představují své záměry kandidáti hnutí ANO v Ostravě v čele s bývalým ředitelem Walmarku Tomášem Macurou. Slibují podporu podnikání i nových oborů a technologií jako IT a nanotechnologie. Na ty se ale vedení Ostravy zaměřuje už dlouhodobě.

Podle politoložky Pavlíkové je zaměstnanost, nebo spíše nezaměstnanost, to, co lidi nejvíce zajímá. "Člověk bez práce si připadá, že selhal. Slyší, že je málo flexibilní. Když ale pracovní místa nejsou, nepomůže ani flexibilita. S nezaměstnaností souvisí i obavy lidí, že přijdou o byty. Velké napětí stále budí bývalé byty OKD, takzvané Bakalovy byty, ve kterých RPG zvedá ceny," podotkla politoložka.



Piráti: Transparentní účet a Volební náklady Ostrava


JSME OSTRAVA / Koalice – Strana zelených a Piráti
Design: jarnemec.com (CC BY 3.0 CZ)

NAVRCHOLU.cz